lauantai 14. joulukuuta 2013

Kuuman kostea Kuching

Suurimman osan 10 päivän Borneon visiitistä vietettiin Sarawakin pääkaupunkissa Kuchingissa (kuching on malajia ja tarkoittaa suomeksi kissaa). Kuala Lumpurin jälkeen kaupunki tuntui mukavan pieneltä, mutta ei nyt ollut mikään tuppukyläkään. Majoituttiin Nomads b&b paikassa, joka oli edullinen ja hyvällä sijainnilla. Ensitunnelmat olivat todella kuuman kosteat, sillä Borneolla ilmankosteus on joku älytön yli 90%.

Orankeja oli nähtävä, jotta heti ekana suunnattiinkin Seminggoghiin, jossa pääsimme heitä ihailemaan. Oli uskomatonta seurata niin inhimillisiä ja ihmismäisiä eläimiä, veivät todella ainakin mun sydämen. Tällä reissulla tapasimme sattumoisin myös vanhan tutun, puolalaisen Magdan, ja hänen uuden tuttunsa saksalaisen Markin. Heidän ( sekä englantilaisen Jamesin) kanssa tulikin hengailtua paljon seuraavina päivinä. Ihan huippu poppoo!

Samaisen kolmikon kanssa lähdettiin yhden yön reissulle Bakon kansallispuistoon, jonne matkaa taitettiin n.tunti bussilla. Loppumatka mentiin veneillä. Vähän ennen rantaan pääsyä meidät yllätti kunnon trooppinen sade. Olihan se aika tragikoomista taittaa matkaa upealla hiekkarannalla ihan älyttömässä sateessa... Päästessämme perille Bakon "keskukseen" ja hostellin respaan, oli kaikki tavarat aivan märkiä. No ei muuta kun vaatteet kuivumaan vaan ulos huoneiden edustalle vaikkakin vaarana oli et apinat vie ne. Heti bongattiin villisikoja (tai jotain karvaisia possuja) sekä harvinaisia nenäapinoita meidän pihoilta. Melkoisen hieno juttu!

Bakolla tehtiin patikkareissu vesiputoukselle, jonne oli matkaa reippa 3km suuntaansa. Piiitkältähän se taas tuntui kun ei ole aivan yhtä iisiä kävellä sademetsässä kuin normi asfaltilla. Oli satanut kiitettävästi vettä, joten polku oli liukkaan liejuinen täynnä puunrunkoja. Muutama pyllähdys nähtiin matkalla, mutta kaikki selvis ilman mitään haavereita. Vesiputous ei ollut kummoinen,joten jatkettiin matkaa rannalle. Pikku pulahdus meressä ja patikka takaisin kämpille. Perille päästyämme maistui porukalle kylmät juomat ja niitä olikin kiva nautiskella kun samalla sai seurata nenäapinoiden lauman leikkejä. Yökin sujui mutkitta vaikka tosia se taisi hieman jännittää... Bako oli mukava luontokokemus! Ainiin ja jos et halua sandflyesin syövän jalkojasi niin käytä pimeän aikaan pitkiä housuja... Nimimerkillä vielä viikonkin päästä kutittaa.

Muut päivät Borneolla kuluivat kaupunkia kierrellessä, leffateatterissa, rannalla loikoillessa, yöelämässä, shoppaillessa ja uusien kamujen kaa hengaillessa. Itse viihdytin itseäni käymällä kissamuseossa (olimmehan kissakaupungissa ja rakastan kissoja), joka oli käymisen arvoinen jos vaan kyseisestä eläimestä tykkää. Paljon tietoa kissojen tavoista, aisteista, kuvia & esineitä kissoista, kissoista eri kulttuureissa... Siellä mie viihdyin piiitkän tovin :)

Borneosta jäi mukava fiilis. Ehkä suurimmaksi osaksi ihmisten takia. Paikalliset olivat todella rentoa porukkaa ja iloisella mielellä. Myös uudet reissarikamut toi oman vivahteen tähän paikkaan.

Nyt reissupirkot on jakautuneet: myö Anun kaa ollaan Melakassa ja Noora&Maiju Singaporessa. Maanantaina kohtaamme jälleen tiimillä Kuala Lumpurissa, koska meillä on pikkujouluuuuuuut :D

Kuching
Kaukaisia sukulaisia?
Uudet reissukamut Bakolla :)
Nasalis Larvatus :D
Herrrrra Sika
Pitkästä aikaa rantsussa( Damai beach)
Kissamuseo
Veneilyä Bakolla
Varustautuminen ötökkämyrkyin,pientä liiottelua?
Joku paikallinen bändi :)

1. Orangit ovat aika läheisiä sukulaisia - niiltä varmaan oppii paljon omasta itsestään.
    Miten mahtoivat vaatteet kuivua noin kosteassa?

Viettäkää riemukkaat pikkujoulut! Laulakaa vaikka "Kun maas on hanki ja järvet jäässä ..."
    Noh täälläkin on nyt +2, lumenrippeet sulavat, piha on karseana jäätikkönä ja vanhalla ihka uudet liukuesteet ... lupaavat, että saatamme nähdä auringon keskiviikkona.

t. Annina-äitee

2. juuu ne on laheisia sukulaisia ja muistuttivat hyvin paljon miuta :)
    ei ne vaatteet siella olis varmasti kuivunutkaan, pesetettiin niita ja kuivattivat varmasti kuivurissa!
    pikkujoulut oli railakkaat ja joululaulujakin kuunneltiin. vaan tekisipa mieli silti menna kuuntelemaan kauneimmat joululaulut...
    hyva et muorillaon kuitenkin uudet liukuesteet, nyt sitten varovaista teputusta pitkin pihamaata :D toiv aurinko nayttaytyy siella, ei kyl yhtaa harmita ettei ole siella pimeassa kylmassa...hyiiii!